3 gånger kvar!!!

Igår var jag som sagt i Umeå för behandling och som många redan vet så är det bara 3 gånger kvar nu :D Snart i mål.

I måndags var jag även och pratade med en genetiker, eller va han nu då var, haha. Han gick igenom mitt släcktträd för att försöka se om det är en typiskt ärftlig cancer jag har/hade.

Men det han kunde se på papper var inte typiskt genetisk men eftersom jag var så pass ung så sticker jag ut ur mängden. Han frågade om jag ville ta ett genprov för att på så sätt kunna få veta om den är ärftlig och på vilken sida av släkten den kommer ifrån.

Både fördelar och nackdelar med det.

Fördelar: Jag får veta om min dotter, syster, mamma, framtida barn, barnbarn mf ska få gå på tidigare kontroller.

Nackdelar: Jag och mina närmaste ska gå och vara oroliga för att vi ska få bröstcancer. Och det som är mest dåligt är att dom kan se på proverna om man har genetiska anlag till andra sorters cancer och jag vet inte om jag vill veta. Detta innebär att andra i min släkt kan ta reda på om de bär på samma gen.

Många tankar och funderingar som snurrar runt i huvudet. Men onkologen sa att jag kunde vänta med att bestämma mig. Nu kanske jag känner på ett sätt men om något år kanske jag eller mina anhöriga känner på ett annat sätt.

 

På tal om något roligare är att jag ska på möte med arbetsförmedlingen och försäkringskassan den 15/2 och prata om arbetsprövning. Ska bli så sjukt skönt att komma ut och träffa lite nytt och gammalt folk. Blir tokig att bara gå hemma. Så se upp där ute i arbetsvärlden här kommer jag!! :D



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0