Synd att vården inte är den samma

Precis som rubriken lyder så är det tråkigt att vården inte är den samma på olika sjukhus.
Ångrar mig faktiskt nu att jag åkte hem från Umeå.
Vården där nere är mycket bättre än här i Luleå tyvärr. Brist på kunskap och inget förtroende hos personalen. Måste påminna om mediciner, hålla koll på proverna själv och nästan själv lyfta luren och ringa till Umeå och berätta hur jag mår.
En sköterska kom in och frågade mig hur länge jag skulle ha pc? Men hallå är det verkligen jag som patient som ska hålla koll på det?
Nä nu ska jag sluta klaga, hoppas att jag antigen får åka hem på en gång eller att jag får åka tillbaka till Umeå, för de här går ju inte.
Finns massor med småsaker som jag irriterar mig på just nu men dessa håller jag nog för mig själv..



Kommentarer
Erica

VA!? Men det är ju helt sjukt! Om dom inte vet så ska dom väl för de första inte flytta dig dit och för de andra så är de ju deras jobb att ta reda på hur de ska hjälpa dig.

Helvete vad arg jag blir.

Hoppas du mår bättre snart, skickar ett sms till dig.

2012-05-10 @ 10:26:13
URL: http://nauticsar.blogg.se/
Marie

Ååå vilka muppar hoppas du får komma hem snart! kram

2012-05-10 @ 12:37:44
URL: http://mosterbi.blogg.se/
Mia

Jag är inte ett dugg förvånad! Faktiskt och tyvärr. Och just för det som du beskriver, så kan jag känna att jag skäms över det faktum att jag själv är sjuksköterska inom vårdapparaten. Kommunikationen mellan olika vårdgivare är inte bra, ibland bättre, ibland sämre - ibland obefintlig. Ta och prata med patientnämnden i Norrbotten - det är ett organ inom landstingen, som finns för att hjälpa såväl enskilda patienter/individer/dej och verksamheter så att vården blir bättre; t ex med att se till så att kommunikation äger rum. I detta fall, kan det lika väl vara Umeå/NUS som har missat att lämna ut information om dej och vad som är tänkt/planerat,liksom Sunderbyn/Sy att uppdatera sig.

Jag har personligen, från nära håll, så mycket erfarenhet av detta med att vårdgivaren inte vet vad de ska göra och hur de ska agera i en given situation, och jag skulle kunna skriva sida upp och sida ner om det, men då skulle du tappa alla läsare på din blogg... =(

Mitt råd är i alla fall: vid överflyttning mellan olika sjukhus/avdelningar - ta ingenting för givet. Kolla upp så att all information är lämnad innan du åker, och att de vet vad de ska göra dit du kommer.

Att åka hem och må dåligt löser liksom inte den problematiken. Underlättar kanske, för stunden, men det kommer att upprepas - om och om igen.

2012-05-10 @ 18:22:54


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0