Mitt möte med plastikkirurgen

Mitt möte med plastikkirurgen i Tisdags gick sådär kan man säga.

Var otroligt nervös inför mötet även om vi bara skulle prata. Läkaren var bra och han kollade lite på ärret och tog några kort. Frågade lite om behandling mm.

Han började med att säga att det finns 3 olika sätt att rekonstruera ett bröst.

Nr 1: var en ganska simpel operation. Tog ca 1 timma och man får åka hem nästa dag. Man tar då hud och det fett som finns från sidan, typ under bh:n och på något kostigt sätt viker upp huden som då bildar en ficka.  Efter det sätts ett implantat in.

Nr 2:  Också en ganska sipmel operation. Tog ca 2 timmar och man ligger inne kanske 2 dagar. Problemet med den här är att man får sämre rörlighet i armen eftersom denna metod tar man en bit hud och muskel från ryggen och formar till ett bröst.

Nr 3 : En mer komplicerad operation men med mest likt ett normalt bröst. Tar 4-6 timmar och man ligger inne i 1 vecka. Det är så att man tar en speciell muskel och vävnad från magen och flyttar till bröstet. På magen finns mest fett men eftersom jag inte har så mycket skulle ärret bli ganska högt upp. Det som är possitivt med den här metoden är att när man går upp i vikt så hänger bröstet med precis som ett vanligt skulle ha gjort.

Då kommer vi ju till det här med val. Hur ska jag kunna välja vilken operation jag vill göra.

Fördelar och nackdelar med ALLT. Om jag gör den första operationen får jag ett ärr som inte kommer synas allt för mycket. Resultatet blir bra men inte riktig trovärdigt. Man kan inte operera in ett implantat efteråt.  Om jag väljer altenativ 2 så får jag ett ärr på ryggen, men resultatet blir bra. Men då var det ju de här med rörligheten. Ska jag bli stel för att få ett nytt bröst... Och om jag väljer altenativ nummer 3 så är det ju en mycket större operation, bättre resultat men jag vet inte om ärret jag kommer få är värt det. Tänk er ett snitt rakt över magen som inte går att dölja. Jag kan ju aldrig mer gå i bikini. Det är inte säkert att jag kan göra denna operation eftersom jag vill skaffa fler barn så kunde inte läkaren svara på om det skulle vara ett hinder.

Läkaren sa att det är lättare att bygga upp ett litet bröst än ett stort. Haha tänkte jag för mig själv innan jag sa att jag tänker göra större när jag ändå är i farten. Då berättar han att man inte brukar göra det där. Men han hade aldrig gjort en rekonstruktion på en så ung som mig så han kunde inte svara på alla mina frågor utan att diskutera med kolegor. Och så kom slaget i magen, det är MINST 2 år till operation. Då höll jag på att börja gråta. I snart 1 år har jag varit utan och det går inte en enda dag utan att jag mår dåligt av  att bara ha ett bröst. Jag pendlar mellan hopp och förtvivlan angående allt det här. Vill bara vakna upp och inse att allt bara var en mardröm..



Kommentarer
Lina

Livet är så fruktansvärt orättvist men nu ser vi ett litet ljus. Att få bröst är en viktig del för att känna sig hel igen, jobbigt bara att de var två år kvar :( Men bättre sent än aldrig :) tänker på dej, du vet att du kan bolla operations alternativen med mig om du behöver, stöttar dej i vilket val som helst <3

Svar: Världens bästa Lina <3
Lisa

2012-12-06 @ 10:25:26
URL: http://httplinaalmen.blogg.se
Louise

Varför så lång tid till operation? Men du lisa tror du inte att ärret du får på magen kan bli ganska diskret, eller sa dom något om det? Jag menar dom som gjort akutsnitt har ju rätt "fina" ärr så man borde ju kunna tycka att dom ska kunna göra det ganska fint när det är planerat å så..

Svar: Tyvärr blir ärret ganska fult :( Ett akutsnitt blir ju som på bikinilinjen och ärret som jag skulle få blir nästan ovanför naveln.
Lisa

2012-12-07 @ 09:32:18
pia lovholt

jag hade valt alt 3 oavkortat, spelar ingen roll med ett ärr, den bleknar och brukar inte synas , har ett par själv runt magen, och barn kan du få med ärr på magen de är elastiska och följer med magen och sen går de ihop när man fött. men du är ung och tänker på hur man ser ut och det förstår jag, men ska vi nu se på lång sikt så kommer även du att strunta i ärret. bara du får ditt bröst som följer med vikten. du väljer själv svaret från mig är hur jag hade valt i din situation med min erfarenhet. första året är ärret rött men sen bleknar den mer och mer vissa ärr ser man knappt jo om man söker dem. inte mitt kejsarärr som är från naveln och ner den syns men jag bryr mig inte om den. hoppas du kommer fram till ett beslut som du gillar själv kram goa lisa

2012-12-12 @ 14:55:30


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0